Просто платформер?! обзор crash bandicoot 4: it’s about time

Crash bandicoot 4: it’s about time shows exactly how to revive a classic series

Trivia

  • The game was initially planned to be open world, but the idea was quickly dropped as Toys for Bob wanted to «stay authentic to the classic experience.»
  • In the Tawna’s epilogue for the 100% ending, the narrator tells that she explored El Dorado, Shangri-La and Atlantis, and involved with Shmathan Trake, which is a reference to Nathan Drake from the Uncharted series and his previous adventures in Drake’s Fortune, Among Thieves and Drake’s Deception

    Furthermore, there’s a promotional video of Crash and Coco playing Uncharted 4: A Thief’s End.

    .

  • The subtitle is a reference to the 12 year timespan between the release of Crash: Mind Over Mutant (2008) and It’s About Time (2020). The former game was the last mainline Crash Bandicoot title to be developed prior to the hiatus.
  • It’s About Time is the second game to be titled Crash Bandicoot 4, after The Wrath of Cortex‘s Japanese release.
  • The game was dedicated to the memory of Aku Aku’s original voice actor Mel Winkler, who passed away earlier in the year of its release.
  • This is the first game since Crash Nitro Kart where Crash is voiced by someone other than Jess Harnell

    Additionally, this is the first game since Crash Bash where Debi Derryberry doesn’t voice Coco.

    .

  • This is the first, and so far only, game in the series where the Japanese cover doesn’t use the Japanese Crash design. However, the box art was still altered to give the characters a fifth finger.
  • This is the first game in the series to be localized in Polish.
  • In the game’s opening cinematic, there are twenty-two tally marks etched in stone in Cortex and N. Tropy’s prison, the number of years that passed between the release of Warped and It’s About Time.
  • This is the only Crash Bandicoot game to feature enemies in bonus rounds, which also feature their own Nitro Switch Crate.
  • One of the achievements is named «Twinsanity», named after Crash Twinsanity.
  • It’s About Time is the first ever Crash Bandicoot game to be released on the PlayStation 5, and the Xbox Series X/S video game consoles.
  • In the 100% ending illustration for Tawna, a case for «Spyro Reignited Trilogy» can be seen amidst a stack of game cases.
  • There are 18,482 crates in total, including N. Verted and Flashback Tape stages, which is the largest total number of crates in any Crash Bandicoot game.

Mask up

(Image credit: Activision)

  • Toe-tapping soundtrack
  • Tons of replay value
  • Exceptional presentation throughout

This time around, Crash will need to harness the power of the Quantum Masks. The masks grant the wearer the ability to phase objects in and out of existence, slow time, manipulate gravity and perform a ludicrously fast spin that makes Crash almost invulnerable. They ultimately serve to help spice up how a number of levels are tackled and they’re always a welcome sight. It’s testament to how well they’ve been implemented into the core gameplay experience that they never feel like they’ve been shoe-horned in just to make up for a lack of ideas. 

The Quantum Masks are also the focal point for the game’s refreshingly straightforward story. The usual suspects of N. Tropy, Dr. N. Gin, Dr. N. Brio and Dr. Neo Cortex are aiming to harness the dimension-altering abilities of the masks and, as rifts open up all around the world, Crash and his crew spring into action to stop the evil practitioners from carrying out their dastardly deeds.

О геймплее Crash Bandicoot 4: новые механики и герои — Тона, Дингодил, Кортекс

Геймплей в Crash Bandicoot 4: It’s About Time похож на предыдущие части. Наш герой по-прежнему должен собирать вампа-фрукты, напоминающие по внешнему виду манго или яблоки, ломать ящики и нейтрализовывать врагов. Для этих целей у Крэша и Коко есть традиционные: прыжок, скольжение, смертоносное торнадо.

Из новых механик в новинке появились поездки на рампах, где главный герой может подпрыгивать или, наоборот, держаться за рельсы руками, раскачиваясь при этом влево/вправо, чтобы сбить ящики. С каждым эпизодом в Crash Bandicoot 4 наворотов становится все больше — ко всему перечисленному добавляются забег по стенам, веревки и многое другое.

К слову, удастся в Crash Bandicoot 4: It’s About Time поиграть и за других героев — Тону, Дингодила и Кортекса. У каждого персонажа — свои уникальные навыки. Тону снарядили крюк-кошкой, Дингодила — пылесосом, запускающим бомбы и ящики с динамитом, а в арсенале Кортекса — бластер, превращающий врагов в платформы.

Конечно, ключевым изменением в геймплее является добавление квантовых масок. Благодаря ним возможности бандикутов возрастают в разы, впрочем, как и сложность. Но кто сказал, что будет легко?

Знакомство с первой маской произойдет в самом начале игры. Она позволит менять реальность, делая видимыми объекты одного измерения и деактивируя предметы другого мира.

Чтобы пройти некоторые участки, придется за один прыжок менять реальность несколько раз подряд.

Еще одна маска позволит замедлять время. Необходимость в ней возникает в уровнях вроде водопада — глыбы с огромной скоростью летят вниз, поэтому требуется применить способность, чтобы успеть пропрыгать до другого края экрана.

При помощи третьей маски Крэш может бесконечно крутиться, круша все вокруг, и парить в воздухе. Управлять при этом бандикутом становится трудно из-за большой инерции.

А четвертая маска — самая коварная. Она меняет гравитацию на уровне. Такие участки получились самыми хардкорными. По сложности их можно сравнить с прохождением DarkSouls, когда нужно соблюдать четкие тайминги, чтобы продвинуться вперед.

Play it your way

Crash games can be hard. It’s part of the fun. Crash 4 also offers a good challenge, but you can alleviate the difficulty. No, you just don’t select some sort of easy mode. Instead, you can play the game with a lives system or without one. Of course, the original Crash (and most old 3D platfomers) has lives. If you die when you have at least one, you restart at a checkpoint. Run out of lives, and you start a level back from the beginning.

Some players will no doubt still crave the stakes that come from the threat of a “game over.” But most people will be happier playing without lives. In that mode, if you die, you always go back to the last checkpoint.

It still has a way for rewarding you for good play. If you beat a level while only dying a few times, you get a gem. You also get gems for collecting wumpa fruit (Crash’s version of coins or rings). Before, getting 100 wumpa fruit would give you an extra life.

Getting gems unlocks new costumes for Crash and Coco. This is a fun incentive to not just finish a level but to perfect it. So if just beating the game is too easy for your tastes, you’ll have a more challenging time unlocking all of these gems and costumes. You can also find tapes in each stage that you can only grab if you reach them without dying. These unlock bonus, extra-difficult levels. Oh, and when you beat each stage, you also gain access to the N. Verted version of that level, with its own set of gems to unlock. N. Verted doesn’t just mirror the layout of the stage, it also adds a weird color effect that makes it harder to see where you’re going.

This is the way to handle difficulty. Make the base experience challenging but easy enough for most people to beat, but offer additional levels and tasks that can test a player’s skill.

Above: Crash’s levels are beautiful.

Image Credit: GamesBEat

Квантовые маски

Каждую из них нам дадут примерить на себя и у каждой свои особенности, которые очень сильно влияют на знакомый геймплей. Одна маска даёт возможность управлять временем, а именно замедлять его по нажатию кнопки. Вторая позволяет безостановочно крутиться, тем самым паря в воздухе, и преодолевать большие расстояния. С помощью третьей можно, прямо на ходу, доставать из другого измерения платформы и ящики. А четвертая вообще переворачивает всё с ног на голову.

Маски очень разбавляют классический геймплей платформера. Да, те или иные способности мы не раз видели в других играх, но в бандикуте это выглядит свежо. Причем все новые механики работают отлично и никак не вредят игре. С каждой маской нас знакомят постепенно, только в конце нас призывают, прямо-таки, жонглировать ими чуть ли не каждую секунду. И это сложно.

Как раз про сложность.

DualSense – Review Crash Bandicoot 4: It’s About Time per PS5

The second point to analyze, natural continuation of the analysis of graphics and audio, concerns the new pad of PlayStation 5. The Dualsense stands out among the novelties of the current generation of Sony, and Crash is no exception in using the features of the controller. Let’s face it, the simplicity of the game leads him to exploit its potential very little, but anyway the difference with the DualShock 4 is obvious. Using Crash and Coco the differences are limited to the integration of audio and haptic feedback, especially in the sections with masks. Playing as Tawna Bandicoot, Dingodile or Neo Cortex instead, adaptive triggers shyly do their thing (not that much more is needed).

«Четверка» будто вышла в 2000-м

Самый ответственный проект в современной истории Крэша поручили студии Toys For Bob – она ранее портировала Crash Bandicoot N. Sane Trilogy на Nintendo Switch, но в остальном к серии отношения не имела. Команда пошла по не самому интересному, но по наиболее безопасному пути: Crash Bandicoot 4: It’s About Time во всем отталкивается от формулы оригинальной трилогии Naughty Dog, игнорируя более поздние эксперименты от других студий. Словом, сделана как настоящий трип в прошлое, что перекликается с общей темой игры – путешествиями во времени.

В данном случае почти фанатичное следование традициям – это скорее хорошо. Сейчас непонятно, как можно переизобрести формулу серии, да и непонятно, зачем, ведь именно попытки «осовременить» серию отправили ее в кому несколько лет назад. Для оригинальных фанатов «Крэш» – это бег с препятствиями либо вперед, либо направо, с точными прыжками и дополнительными челленджами вроде «Разбей все ящики» или «Пробеги уровень без смертей». В Crash Bandicoot 4 всего этого более чем достаточно.

По сюжету Крэш и Коко гоняются за доктором Нео Кортексом сквозь пространство и время, так что в игре около десятка очень непохожих миров: что-то вроде феодальной Японии, дизельпанковое будущее, рыбацкая деревня во льдах, мегаполис далекого будущего и так далее. Даже в сравнении с относительно недавним ремейком графика прямо сочится деталями и красками – в некоторых случаях это даже мешает заметить какое-нибудь препятствие, но в остальное время восторгает.

Основные механики перенесли практически без изменений: герои (можно пройти игру за Крэша или Коко без геймплейных отличий) все еще прыгают, вращаются, совершают рывки, падают пузом на землю. Сразу доступен еще и двойной прыжок, спасающий от многих падений в пропасть, а еще персонажи перестали соскальзывать с краев платформ, как в ремейке – кошмар с уровнем на мосту в первом Crash Bandicoot не повторится! Нововведениям тоже нашлось место: появились периодически извергающие огонь ящики, платформы для бега по стенам, акробатические канаты и секции со скольжением по рельсам.

Веселые поездки на животных и разных видах транспорта тоже остались, став более управляемыми.

Но главные новинки – 4 дополнительных маски. Кроме защитной Аку Аку герой будет пользоваться артефактами, способными переворачивать гравитацию, замедлять время, бесконечно вращаться и переключать квантовые элементы на уровне. Каждая из них дается на определенный отрезок конкретных уровней, позже они чередуют друг друга – это сильно разбавляет геймлей, но не меняет его суть. Словом, идеальное решение для сиквела.

Let’s do the time warp

(Image credit: Activision)

  • No microtransactions
  • Local «pass and play» multiplayer mode
  • Puts your platforming skills to the test

It isn’t just Crash versus the world’s worst scientists, though. You can play as five characters this time around, each of whom bring something new to the table. Crash and Coco operate almost identically, but Tawna, Dingodile and Neo Cortex present their own unique takes on platforming to keep you on your toes. Tawna’s grappling hook lets you pull yourself towards faraway platforms, Dingodile’s vacuum can suck up TNT boxes which you can fire at enemies, and Neo Cortex can use his ray-gun to turn foes into platforms to spring off. Neo Cortex’s levels are by far the weakest of the bunch, but they’re a refreshing change of pace nonetheless.

If you were apprehensive about spending $60 on a platformer, don’t be. There’s so much to do in Crash Bandicoot 4: It’s About Time that you’ll be spending hours trying to beat the game’s many bonus levels and collecting every gem on offer once the credits roll. The new N.Verted levels will pose a particular challenge, too, as they mirror the layout of levels and mask them in a striking visual filter that can make things noticeably tricky. 

Мёд и дёготь

По иронии, два этапа, доступные в показанной прессе демоверсии, вряд ли получилось бы полюбить даже при удобном управлении. В одном половину времени надо было бежать на камеру, а второй уровень – ледяной. То есть скользкий. И оба по сложности ближе к самым ранним частям, нежели к приятной третьей. В итоге знакомство с демкой Crash Bandicoot 4 принесло куда больше фрустрации, нежели веселья.

Во многих платформерах второй прыжок дарит удобную возможность скорректировать траекторию и приземлиться поточнее. В Crash Bandicoot 4 второй прыжок там, где хватало одного, как правило, убивает

Впрочем, вместе с минусами очевидны и плюсы. Уровни разнообразны не только в целом, но и в деталях – путь к следующему чекпойнту будет отличаться от только что пройденного. Также Crash Bandicoot 4 отлично выглядит благодаря красочному арт-дизайну и отличной анимации.

Соавтор оригинального «Крэша» Энди Гэвин ещё в 2013-м советовал разработчикам потенциального продолжения вернуться к корням и вспомнить, какой была серия изначально. «Наш Крэш был причудливым, дурашливым – но не тупым». Судя по всему, студия услышала этот совет: юмор в Crash Bandicoot 4 явно простенький и детский, но он не скатывается в слэпстик, как в Crash Twinsanity.

Крэша Бандикута знают почти все, даже те, кто никогда не играл в знаменитую трилогию от студии Naughty Dog. Но после того, как права на франшизу у «догов» закончились, наш бандикут кочевал от одной игры к другой. Все эти игры были, мягко говоря, не очень. И вот, спустя долгих двадцать два года, Крэш вернулся! Игнорируя при этом все предыдущие поделки и с гордой цифрой 4 в названии. Каким получилось полноценное продолжение трилогии? Заваривайте чаёк, укутывайтесь в плед, давайте разбираться.

» Это вопрос времени » — гласит нам подзаголовок. И это неспроста. Дело в том, что наши заклятые враги, доктор Кортекс и Н. Тропи, будучи заточенными в конце третьей части во временной ловушке ( чтобы увидеть эту концовку, нужно пройти Crash Bandicoot: Warped на 105% ), вновь повзрослели и нашли-таки способ из неё выбраться. С помощью злобной маски Ука-Ука, они создают меж временной портал, разрушив границы и пространства, и времени.

Чтобы остановить злодеев, Крэшу, Коко и Аку-Аку нужно найти и объединить четыре квантовые маски и с их помощью закрыть разломы и спасти мир.

Тут наше приключение и начинается. Четвёртая часть максимально продолжает идеи трилогии: мы также бежим из точки А в точку В, попутно разбираясь с врагами и преодолевая препятствия. И ломая ящики. Всё также, по старинке, камера периодически разворачивается и дает нам лицезреть картинку в 2D.

Под управление нам дают не только Крэша. Его сестра Коко — тоже теперь полностью играбельный персонаж, только вот отличий между ними нет.

Не забыли разработчики вернуть в игру и побеги от кого-то, когда бежать приходится не вперед, а на камеру. Возможность пару раз оседлать живность и прокатиться на ней верхом тоже присутствует. Конечно же, никуда не делись боссы. Боссы здесь, как по мне, отдельный вид искусства. Сражения с ними яркие и интересные.

Карта уровней очень напоминает ту, что мы видели в первой части, только она более детализирована и разбита на локации. На каждой из них по несколько уровней. Нас ждут и яркие карибские острова, и болота, и зимние пейзажи, и много-много другого. Поверьте, разнообразие есть!

В целом, получилась бы точно такая же игра, как и двадцать с лишним лет назад, если бы не несколько НО :

Back to basics

Crash Bandicoot 4 comes from Toys for Bob. That’s the team behind the Spyro remakes. Being faithful to the original is important for any remake, but Toys for Bob has applied that same spirit to this Crash sequel. Just like with the original games, It’s About Time is a simple 3D platformer. It uses the same formula from the Crash Bandicoot trilogy. You explore linear levels by navigating through a mix of 3D corridor-based sections and 2D areas.

Compared to the crazy acrobatics of Mario or the high speeds of Sonic, Crash can seem basic. But the beauty is in that simplicity. The best Crash Bandicoot games focus on precision platforming set in beautiful, cartoon-inspired levels.

Instead of trying to turn Crash Bandicoot into an open world experience or a brawler-based action game, Toys for Bob has instead used that original formula to craft an adventure that is familiar yet remarkable. Sometimes, we have this unfair demand that all sequels reinvent or innovate. Crash Bandicoot 4 shows that often, all we really need is a new take on an old idea.

Above: Making friends with masks.

Image Credit: GamesBeat

Crash Bandicoot 4: новые игровые персонажи

Крэш и Коко становятся не единственными игровыми персонажами. На некоторых уровнях мы сможем поиграть за Кортекса, Дингодила и Тавну (в локализации она получила имя Тона, но в русском сообществе ее привыкли называть Тавной еще со времен фанатского перевода трилогии для PS1). События в их уровнях развиваются параллельно прохождению Крэша и Коко, и показывают взгляд на происходящие события с их стороны, а также из-за чего, например, на уровне Крэша открылась дверь, взорвался корабль или обрушилась стена.

У Кортекса есть лучевая пушка, с помощью которой он может как разбивать ящики, так и превращать врагов в обычные или прыгучие платформы, чтобы преодолевать препятствия. У него одинарный прыжок, но зато он может делать рывок, чтобы пересекать более длинные расстояния или проскакивать через ловушки. Уровни Кортекса часто заставляют подумать, где создать платформу, какого вида, как проскочить между узкими лазейками.

Дингодил сменил свой огнемет на вакуумную пушку. Он может пылесосом притягивать ящики со взрывчаткой, а затем кидать их во врагов или разрушающиеся объекты. Когда делаешь прыжок, то наоборот, он выпускает из своей пушки воздух, который позволяет ему парить некоторое время. Также он может делать и вращающийся удар хвостом. Наверно, по сравнению с остальными персонажами, уровни за Дингодила можно назвать меньшим из зол – здесь нет слишком изощренного платформинга, а во врагов часто издалека можно кинуть ящик со взрывчаткой, а не подходить к ним вплотную.

Тавна умеет драться как в рукопашную, так и пользоваться крюком, которым можно бить врагов, разбивать далеко расположенные ящики, и, конечно же, преодолевать большие расстояния. Она может прыгать от стены к стене, чтобы забираться выше, ездить по рельсам и цепляться за канат. Отдаленно ее уровни напоминают уровни за Крэша и Коко – ну, все-таки они все бандикуты.

Trophies/Achievements

Trophy Name Image Trophy Value Description Criteria
Master Marsupial Get EVERY trophy Earn every other Trophy in the game.
Beat ‘Em Any Which Way Beat any boss in N. Verted mode Defeat any boss in N. Verted Mode.
Backwards & Forwards Complete ALL levels in N. Verted mode Finish every level in N. Verted mode.
IT’S MESSING WITH MY HEAD, MAN!!! Beat a level in N. Verted mode Finish a level in N. Verted Mode.
Taking the Side Road Complete a Bonus Path Complete any Bonus Round.
The Whole Picture Complete all Timelines Complete all timeline levels.
Putting Things in Perspective Complete any Timeline Complete any Timeline level.
Fleet of Feet Play a game of Checkpoint Race Play a round of checkpoint race in multiplayer mode.
Settle the Score Play a game of Crate Combo Play a round of crate combo in multiplayer mode.
What Has Been, Will Be Again Defeat Dr. Neo Cortex… again. Complete The Past Unmasked.
The Fourth Time Defeat Dr. Neo Cortex Complete 4th Time’s a Charm.
Master Mixologist Defeat N. Brio Complete Trouble Brewing.
Beaten With His Own Drum Defeat N. Gin and his Weapon of Mass Percussion Complete Stage Dive.
Twinsanity Defeat the Doctor N. Tropys Complete A Hole in Space.
Overachiever Watch the 100% bonus ending Earn 100% Completion and watch the bonus ending.
OVER-Overachiever Watch the 106% bonus ending Earn 106% completion and watch the true ending.
Sapphire-er Acquirer Find the hidden Blue Gem Collect the Blue gem in Draggin’ On.
Like a Rhinestone Bandicoot Earn half of the Clear Gems Collect 114 Clear Gems.
King of Bling Earn ALL of the Clear Gems Collect all 228 Clear Gems.
gnilB fo gniK Earn ALL N. Verted Gems Collect all 228 N. Verted Gems.
Emerald Gemerald Find the hidden Green Gem Collect the Green gem in Hit the Road or Truck Stopped.
Ruby Red Find the hidden Red Gem Collect the Red gem in N. Sanity Peak.
Topaz Pizazz Find the hidden Yellow Gem Collect the Yellow gem in Run It Bayou.
Altitude Sickness Crouch or slide into a double jump Do a slide jump combined with a Double Jump.
Silent Protagonist Meet ‘Akano Finish the level Jetboard Jetty.
Ups and Downs Meet Ika-Ika Finish the level Dino Dash.
Reality-Shattering Proportions Meet Lani-Loli Finish the level N. Sanity Peak.
I Can See Through Time Meet Kupuna-Wa Finish the level Run It Bayou.
No It’s MY Turn Complete a level with Pass N. Play enabled Finish a level with Pass N. Play enabled.
Ladies First Complete a level as Coco Finish a level as Coco.
Sudden But Inevitable Betrayed! By your worst enemy. Finish the level The Crate Escape.
Model Test Subject Earn any Flashback Relic Earn any Flashback Relic.
Closing the Experiment Log Earn ALL of the platinum Flashback Relics Earn all 38 Platinum Flashback Relics.
Perfectionist Earn ALL N. Sanely Perfect Relics Earn all 38 N. Sanely Perfect Relics.
So-Called Perfectionist Earn any N. Sanely Perfect Relic Earn any N. Sanely Perfect Relic.
Faster Than a Tortoise Earn any Time Trial Relic Earn any Time Trial Relic.
Faster Than Sound Earn ALL of the platinum Time Trial Relics Earn every Platinum Relic.
All Gussied Up Try on a Skin Equip any skin with Crash or Coco.
Whoa! Pull off a Triple Spin Successfully do a complete Triple Spin.
Showoff Defeat an enemy with Triple Spin Defeat any enemy with a Triple Spin.
N. Vincible Beat a story level without dying Finish a story level without dying.
A/V Club Founder Acquire a Flashback Tape Collect any Flashback Tape.
Tree Droppings Find the source of the Bumpa Berries Spin one of the overhanging branches on the sides of the tree at the beginning of the level Off-Balance.
Here Kitty Kitty Scare the cat hiding from a party Spin the dumpster just after the third checkpoint in the level Off Beat.
Give ‘Em a Broadside! Aim and fire! Spin the two cannons at the end of the Dingodile segment of Thar He Blows!.
Bad Signs Do some target practice Shoot the purple bat targets with a TNT barrel or crate in the level Home Cookin’.
Junkyard Jams Make music in an unlikely place Spin 3 barrels at the start of the level and 3 more outside the bonus round in Hit the Road.
WOAH YEAH! Grabbed a bushel of Bumpa Collect every Bumpa Berry in the intro to A Hole in Space.
Silence the Scientist Shut N. Brio up Destroy one of N. Brio’s potions in Give It a Spin, Draggin’ On or Off-Balance.
Megaphoning It In Shut N. Gin up Destroy one of N. Gin’s speakers in A Real Grind, Crash Compactor or Hit the Road.
Hammer it Home Make some noise! Spin all the gongs in Draggin’ On.
Channel Surfer Spend some time surfin’ the waves Spin the TV in Rude Awakening.

Сложность в Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Платформер славится своей хардкорностью, но уже в самом начале нам предлагают выбрать режим: современный или классический.

Первый дарит вам неограниченный запас жизней и бесконечные возрождения на контрольных точках, а при втором у вас будет всего три жизни на одну миссию. Потратите их все? Придется проходить уровень заново. Новая жизнь начисляется после того, как накопите 100 вампа-фруктов.

При первом прохождении настоятельно рекомендуем выбирать современный режим, так как даже в нем вы будете стабильно много умирать. А уж после прохождения всего платформера можете пойти классическим путем, освоившись с управлением и привыкнув к новым механикам.

Для любителей челленджей в Crash Bandicoot 4: It’s About Time есть испытания на время.

Также игрокам предлагают пройти каждый уровень на максимальный рейтинг, собрав все вампа-фрукты, отыскав секретный алмаз и пройдя спрятанную локацию, умерев при этом не более 3 раз.

За выполнение испытаний игра будет награждать косметическими предметами, которые хоть и не влияют на геймплей, но задизайнены просто потрясающе. Да и потом косметика — всего лишь приятный бонус. Главное для хардкорщиков — сам факт полного прохождения Crash Bandicoot 4: It’s About Time (на все 100%).

Even Faster – Crash Bandicoot 4 Review: It’s About Time for PS5

One of the “major” problems affecting the PS4 version of Crash Bandicoot 4: It’s About Time, concerns the long loading times of the game. The amount of elements on screen (and not) and the quality of the details had forced the game to load slightly tedious. Thanks to the PlayStation 5 SSD, the problem with loading times it was completely fixed for a much smoother experience.

Besides that, to make the experience smoother, we can enjoy the implementation of Activity Cards for trophies. Thanks to the Activity Cards, in fact, it is possible to keep track of one’s progress and what is missing to complete the game to the much coveted 106%. Which brings us directly and without too many frills to the last point of our review.

Crash Bandicoot 4: игровой процесс

Разработчики попытались сохранить формулу оригинальной трилогии, но при этом бережно наложить поверх новые механики. Это все тот же хардкорный линейный платформер, где мы бежим вперед или вбок, прыгаем с платформы на платформу, перепрыгиваем ямы, разбиваем ящики, уворачиваемся от различных шипов, лучей, взрывчатки и врагов, которые убивают нас одним прикосновением. После прохождения нескольких уровней мы сражаемся с боссом.

Геймплей за Крэша и Коко разработчики разнообразили нововведениями. В специально отведенных местах можно пробегать по стене или повиснуть на канате, чтобы преодолеть пропасть. Также теперь можно ездить по рельсам и корням – такая механика уже давно была в различных детских играх, как например в Ratchet and Clank, Sly Cooper или Sonic the Hedgehog.

Crash Bandicoot 4: квантовые маски и что они умеют?

Обогащают игровой процесс и Квантовые Маски, которые помогают нашим героям. Всего их четыре – и у каждой из них свой характер и свои способности.

 Лани-Лоли  – позволяет переключаться между двумя реальностями, в каждой их которых располагаются разные объекты. Так, например, перед нами пропасть, но мы видим призрачный мост через нее, находящийся в другой реальности. Нажав кнопку переключения, этот мост станет материальным, и мы сможем пройти по нему. Это касается и ящиков, и ловушек, и платформ.
 Акано  – позволяет бесконечно вращаться вихрем и перелетать на далекие расстояния. Благодаря ему можно разбивать прочные ящики и становиться неуязвимым для некоторых типов врагов.
 Купуна-Ва  – может замедлять время, чтобы мы могли успевать проскочить через скоростные ловушки или пропрыгать по падающим льдинам. Благодаря ей можно даже успевать безопасно пробежать по Nitro-взрывчатке.
 Ика-Ика  – влияет на гравитацию, помогая нам ходить то по земле, то по потолку. Иногда нужно быстро успевать переключаться между двумя режимами, чтобы и взмыть в воздух для преодоления препятствия, но не врезаться в потолок с шипами.

Карта уровней по своему построению напоминает карту из первой части, которая представляла собой несколько островов. Здесь же у нас разные измерения. Все те же знакомые типы уровней – джунгли, снежные края, пиратская и футуристическая эпоха, космос, эра динозавров и др. Как и в оригинальной трилогии, мы можем собирать драгоценные камни и реликты, чтобы получить дополнительную концовку на 100%, а также есть секретная концовка при прохождении на 106%.

Драгоценные камни зарабатываются за количество собранных яблок, разбитые ящики, количество смертей (не больше трех), и просто найденный камень. Каждый уровень имеет еще и «эн-вертированную» версию. Можно сказать, что это тот же уровень, но отзеркаленный и с другим скином (комиксная расцветка, неоновая, черно-белая и многое другое). В итоге за полное прохождение двух режимов можно заработать 12 камней, а также костюмы для наших главных героев.

В дополнение ко всему этому есть также особая категория уровней «Воспоминания». Это особо сложные уровни-испытания, действие которых разворачивается еще до событий первой части, где Нео Кортекс тестирует, на что способен Крэш Бандикут – его подопытный.

Spin when you’re winning

(Image credit: Activision)

  • Quantum Masks mix things up nicely
  • Unlockable skins for Crash and Coco
  • Landing indicator is a game-changer

Thankfully, developer Toys for Bob have made some much-needed quality of life improvements to Crash Bandicoot as well. You can now choose between Modern or Retro mode before you begin the game, and we’d highly recommend the former. Modern gives you unlimited attempts at a level, but shames you by recording how many times you’ve died, while Retro is for purists who enjoy collecting lives and being suitably punished when they eventually run out. 

One of the most subtle improvements, though, comes in the form of a small shadow that appears when your character is over crates or certain obstacles. In the past, you’d be left at the mercy of some spotty depth perception, so having a clear indication of where your character will land is honestly a godsend. Sadists can turn this option off if they choose, however. 

There’s even a pseudo local multiplayer mode this time around called Pass N. Play. You can take it in turns to pass the controller when a player dies or reaches a checkpoint, and it’s a great way of letting more skilled players help novices progress through more challenges areas.

Story

Following their defeat at the hands of Crash Bandicoot in Crash Bandicoot: Warped, Uka Uka attempts to liberate himself and Doctors Neo Cortex and N. Tropy from their prison in the past. His latest effort rips open a hole in the fabric of space and time, and causes him to pass out. Cortex and N. Tropy swiftly escape, abandoning Uka Uka, and discover that the rift they use links their universe to the rest of the multiverse, and decide to make use of it to conquer all dimensions. To ensure success, the pair create a generator capable of opening other space-time rifts and recruit aid from Doctors N. Gin and N. Brio to provide an army in anticipation of their enemies’ interference. Meanwhile, Aku Aku, Uka Uka’s older twin brother, senses the disturbance in space and time and quickly rushes Crash to N. Sanity Peak. Upon arriving, he comes across , whom Aku Aku recognizes as one of the Quantum Masks – four ancient witch doctor masks that have great power over space and time, and who would only appear if something has opened up the multiverse. Lani spots a rift and suspects there is trouble, leading to Crash and his sister Coco agreeing to follow him across the multiverse and find the other Quantum Masks, while combating the chaos Cortex is creating.

During their adventures, the pair meet an alternate version of Tawna, Crash’s old girlfriend, who offers her help while undertaking an adventure of her own. At the same time, Dingodile, who was recently retired from villainy to run his own restaurant, finds himself caught up in the chaos when his business is burned down by a rival restaurant and he is sucked into another dimension by a spacial disruption. While Dingodile does not interact with Crash’s adventure at first, his actions inadvertently assist Crash and Coco at various points in space and time. Crash and Coco find two more of the Quantum Masks, named and , and defeat N. Gin and N. Brio. After facing and defeating Cortex, N. Tropy betrays him and reveals that he and his new partner (later revealed to be an alternate version of N. Tropy from Tawna’s universe) are going to remake the multiverse and subsequently erase Cortex, Crash, Coco and the Masks from existence. A furious Cortex agrees to team up with the bandicoots and the three rescue the last Quantum Mask, , and eventually meet up with Dingodile and Tawna. Together, the team successfully tracks down and defeat the two N. Tropys and the Quantum Masks destroy the Rift Generator, sealing all the space-time disruptions.

However, after taking a celebratory trip to a futuristic city, Cortex betrays the group and kidnaps Kupuna-Wa, using her to travel back in time before the events of his first bid for world domination in an attempt to avert Crash’s creation. Ultimately, he is unsuccessful in both convincing his past self to abandon the experiment and killing the present Crash, Coco and Aku Aku, who followed him from the future. As the Quantum Masks banish him to the end of the universe, the past Cortex proceeds with the experiment, preparing to brainwash the past Crash with the Cortex Vortex; the present Crash accidentally destroys the Vortex’s power source, causing it to malfunction and fail to brainwash his past self, thereby ensuring his own creation. Dingodile rebuilds and reopens his diner, Cortex relaxes on a beach and enjoys the peace and quiet, and Crash, Coco, Tawna, Aku Aku and the Quantum Masks play video games at their home on N. Sanity Island. Following an epilogue narrated by Crash detailing the fates and whereabouts of the game’s characters, Cortex’s relaxation is interrupted by the sudden appearance of Uka Uka.

Story – Basic but Fun

Unsurprisingly, Crash Bandicoot 4’s story is, well, about time. The game jumps right off of where Crash Bandicoot: Warped ended, as Uka Uka accidentally rips a whole into space and time. Neo Cortex and N. Tropy both escape, and the rest of the game see Crash and Coco bouncing around different worlds and times, attempting to collect all 4 Quantum Masks to fix the multiverse and defeat the villains. Along the way, they meet other characters such as Tawna and Dingodile, who assist them on their quest.

Crash with Coco and Lani-Loli

The story is simple and comedic, but it works for this kind of game. It’s not going to blow anyone’s minds, but the meta-references to past titles and Saturday morning cartoon vibe to the writing all combine to make for an enjoyable story. While it is mostly aimed at kids, it’s entertaining enough for all ages and does its job well. The game doesn’t take itself seriously at all, and with all of the different characters, at its best moments, it feels like a celebration for all Crash fans.

Вывод

В игре действительно очень много контента. Игроков ждет длительная насыщенная сюжетная кампания с крутейшими стычками с боссами, испытания на время, побочные миссии, альтернативные режимы прохождения на время и кассеты воспоминаний, открывающие доступ к невероятно сложным 2D-уровням в испытательных камерах Кортекса.

Crash Bandicoot 4: It’s About Time — отличное продолжение многолетней франшизы, которое захватывает с первых секунд и не отпускает до самого конца. И даже после прохождения всего сюжета в этот платформер хочется играть снова и снова.

Будем верить, что на этом история серии не закончится. И через какое-то время мы сможем окунуться в мир Крэша в Crash Bandicoot 5.

Игра:
Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Понравилась статья? Поделиться с друзьями:
Virtual game
Добавить комментарий

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: